-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12828 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر بالفرض آيت ا...سيستاني فتواي جهاد بدهند آيا بر مقلدين ايشان در كشورهاي ديگر غير از عراق واجب است كه در اين جهاد شركت كنند يا خير؟

در توضيح المسائل بابي به نام جهاد نداريم، زيرا حكم جهاد در زمان حضور امام( مي باشد و ايشان دستور جهاد صادر مي نمايند. ولي باب دفاع را داريم، كه اگر دشمني كه از او بر اساس اسلام و اجتماع مسلمين ترس باشد و بلاد مسلمين و يا مرزهاي آن را مورد هجوم قرار دهند، بر مسلمانها واجب است كه از آن به هر وسيله اي كه ممكن است با بذل مال و جان دفاع نمايند. و اين دفاع مشروط به حضور امام ( و اذن او و اذن نائب خاص يا عام او نيست. پس به هر مكلفي بدون هيچ قيد و شرطي واجب است به هر وسيله اي كه باشد دفاع نمايند.(1)پس بر مقلّدين ايشان در غير كشور عراق واجب نمي باشد. زيرا اصلاً حكم جهاد وجود ندارد و حكم دفاع است كه بر مكلفين عراقي مي باشد كه از سرزمينشان دفاع نمايند.

و همچنين در كتاب منهاج الصالحين بزرگان مراجع شيعه فرموده اند كه اگر مجتهد جامع الشرايط تشخيص دهد كه با حكم جهاد دادن 50 % پيروزي حاصل است و همه زمينه هاي ديگر نيز فراهم شده باشد اگر فرمان جهاد بدهد بر همه واجب است كه جهاد كنند ولي الآن چنين شرايطي فراهم نمي باشد و بر مردم عراق دفاع لازم است.(2)



















ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

1. تحريرالوسيله، ج2، فصل دفاع ، مسأله 1ـ2

كتاب جواهر الكلام، ج21، ص3 تا 14

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.